Aquest cap de setmana el ferrocarril ha estat el protagonista de les VI Jornades de Patrimoni Històric, amb les dos activitat programades dins de l'eix temàtic "Coneguem els nostres veïns", i que aquest any ha comptat com a entitat convidada l'APPFI-Amics del Ferrocarril de Móra la Nova. Dissabte, 20 de setembre, a Ca Don Ventura, hi hagué la xerrada "El projecte de tren turístic", que anà a càrrec del president de l'entitat Jordi Sasplugas. Malgrat el títol i que bona part de la seua intervenció versà sobre aquest interessant projecte que engloba institucions de cinc comarques, conformen la Fundació par la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial (FPPFI), Sasplugas també féu referència a altres iniciatives de l'associació, com la creació del Centre d'Interpretació del Ferrocarril de Móra la Nova o un projecte formatiu.
Jordi Sasplugas va mostrar diversos exemples de trens turístics que s'estan desenvolupant arreu d'Europa, donant dades sobre l'èxit i l'acceptació que estan assolint aquestes iniciatives, tant pel volum de persones que hi participen, sinó també per l'impacte econòmic que tot plegat representa.. En el projecte que s'està desenvolupant, el tren efectuaria el recorregut entre Reus i Casp, i inclouria a més del viatge amb ferrocarril, diverses ofertes de visites en els territoris del trajecte; en aquest darrer cas, tot i que nomenà unes propostes concretes, no descarta que es puguin incloure altres ofertes. Es vincularia amb el turisme que recala a la Costa Daurada, com una oferta més.
Explicà també com va sorgir la idea i com es va tirar endavant el Centre d'Interpretació del Ferrocarril de Móra la Nova, gràcies al qual s'han pogut preservar, recuperar i restaurar instal·lacions, infraestructures, locomotores, vagons, etc., explicant en més d'un cas les dificultats que van haver de superar, algunes de les quals fins i tot van arribar als tribunals. Així mateix, explicà una altra iniciativa duta a terme, com fou crear un mòdul formatiu per ensenyar la instal·lació de vies, dirigit a persones en atur.
A l'endemà, diumente 21 de setembre, hi hagué la visita al Centre d'Interpretació del Ferrocarril, on hi van participar una trentena de persones. Conduïda per Tomàs Claramunt, vicepresident de l'APPFI, es va poder reconèixer l'antic edifici de l'enclavament; on no sols hi ha les instal·lacions relacionades amb la funció d'aquesta construcció (el control de la circulació), sinó també alberga una petita mostra d'altres instal·lacions i estris relacionats amb el món ferroviari, com l'antiga taquilla d'expedició de bitllets, la reproducció del despatx del cap d'estació i altres objectes exposats en vitrines (gorres, fanals, xiulets, etc.); una locomotora tractor de maniobres, a la qual els visitants hi van poder accedir i veure funcionar; la plataforma giratòria; i la nova cotxera on es conserven i restauren antigues locomotores, automotors i vagons, entre els quals hi ha la locomotora a vapor de gran potència anomenada "La Bonita", pertanyent al dipòsit de Móra la Nova que remolcava grans expressos entre Madrid i Barcelona durant els anys 50 i 60.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada