17 d’abr. 2012

Flix 1680, un plànol excepcional.

Si el plànol de Beaulieu de la Guerra dels Segadors ens va ajudar molt a situar sobre el terreny el sistema defensiu de Flix del segle XVII, aquest plànol, de 1680, és definitiu.
No només es veu en detall el castell i el sistema defensiu, hi ha també explicat el que faltava construir, l’antic sistema de muralles de la vila, la situació dels diversos elements del castell i també ens informa que un llamp va destruir una part important del castell al caure sobre el polvorí.
També hi cal destacar que destaca un "recinto de la villa, demolido", fet que reforça la teoria que la vila closa de Flix entre muralles no tenia dins només les cases, també hi havia els horts.



Transcripció del text del plànol:

Esta Plaza conviene mirar mucho por ella por el paraje en que se halla, al paso de un rio que suben las Barcas de la Mar a Tortosa asta Zaragosa y considerar lo que costo quando se recupero siendo en poder del Rey x mo y se deve Montar lartilleria y municiones y mas Guarnicion y artilleros que no ay ninguno

Ambrosio Borsano Quartel Maestre Gnl


Relacion de los Puestos del Castillo y ylo que Falta de acer y las brechas de levantar.
  1. Cassa demolida de Rayo que volo la Polvora y queda debajo a las ruinas mucha Bateria y Armas y en esta casa vivia el Governador y la Guarnicion y yagora no esta ninguno por no tener cuvierto.
  2. Cortadura a la que le falta terraplen y Parapeto.
  3. Ornaveque que le falta terraplen y Parapeto.
  4. Entrada encubierta buena.
  5. Cavalle con las Piezas desmontadas.
  6. Cortaduras que les falta terraplen y parapeto
  7. Medio Baluarte y cortina hecho de canteria buena
  8. Entrada encubierta buena.
  9. Fortificacion de canteria que le falta el parapeto, foso y entrada encubierta.
  10. Lo que falta para acabar de serrar la Villa.

Para volver a levantar la cassa asta el primer plano y cobrirla con las brechas que ay en el recinto costara por tener toda la piedra cerca de dos mil Escudos que en lo demas es menester verlo bien. Todo el color amarillo son las brechas.
Toda la artilleria esta nel suelo y la Polvora junta (?) forno.
   
   Al Plànol:
Rio Ebro que va a Mirabet y Tortosa.
Camino que viene de Mirabet.
Cavallero en una Peña
Recinto de la Villa Demolido.
Castillo
Villa de Flix
Ermita.
Penisola.
Secha.
Molino.
Isla.
Rio Ebro.
Barca.


Detalls del plànol:


Proposta de situació damunt un plànol actual, encara hi ha dubtes sobre la situació exacta del castell, no és així pel que fa a les muralles, està bastant definit gairebé tot el traçat: